Ifølge lovbekendtgørelse nr. 4 af 03.01.2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)  - med senere ændringer af lov nr. 612 af 11.06.2024 skal et kommuneplanforslag miljøvurderes, såfremt planen indeholder rammer for fremtidige anlægstilladelser til projekter som fremgår af lovens bilag 1 og 2, der vurderes at kunne medføre en væsentlig indvirkning på miljøet.

En kommuneplan indeholder retningslinjer og rammer, jf. planlovens § 11a og 11b, der bl.a. udgør grundlaget for den mere detaljerede lokalplanlægning, som sker på baggrund af kommuneplanens rammer. Kommuneplanen fungerer derudover som et administrationsgrundlag for konkrete tilladelser til f.eks. projekter i landzone mv. Thisted Kommune har foretaget ændringer og tilføjelser i de gældende retningslinjer og rammeområder, der fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser.

Thisted Kommune har afgjort, at revision af kommuneplanen falder ind under miljøvurderingslovens § 8, stk. 1, nr. 1.

På den baggrund er der udarbejdet Miljøvurdering af forslag til Kommuneplan 2025-2037, så offentligheden kan forholde sig til planens eventuelle indvirkninger på miljøet i forbindelse med den offentlige høring.

Til miljøvurderingen hører også et:

  • Ikke-tekniske resumé af miljøvurderingen.
  • Bilag A - Afgrænsning af miljørapportens indhold, herunder oplistning af alle rammer og retningslinje ændringer.

Miljøvurderingen, Ikke-tekniske resumé og afgrænsning af miljøvurderingen er vedlagt som bilag til forslaget til Kommuneplan 2025-2037. 

Der ligeledes laves en sammenfattende redegørelse med tilhørende bilag 1A, 1B og 1C,  som også findes på denne side under "Sammenfattende redegørelse med bilag", der beskriver behandlingen af bemærkninger fra den offentlig høring af kommuneplanforslaget m.m. 

Fold alle ud
Fold alle ind

Miljøvurdering af planforslaget

Miljøvurderingen af planforslaget findes, som bilag 1 til PDF’en af forslaget til Kommuneplan 2025-2037 eller i Thisted Kommunes digitale kommuneplan.

___

 

 

Ikke-tekniske resumé af miljøvurderingen

Forslag til Kommuneplan 2025-2037 for Thisted Kommune er udarbejdet på grundlag af Planstrategi 2023. Med Planstrategi 2023 sætter Kommunalbestyrelsen retningen for udvikling af Thy i balance. Forslag til Kommuneplan 2025-2037 er udarbejdet i overensstemmelse med den regionale vækst- og udviklingsplan samt statslige sektorplaner. Planforslaget er desuden udarbejdet i overensstemmelse med "Oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen – 2023” , som beskriver de rammer og krav, som kommuneplanen skal respektere. 

Kommuneplanrevisionen rummer ændringer i retningslinjer, retningslinjekort og rammeudlæg. Flere retningslinjer omskrives, så formuleringerne bliver mere præcise eller sammenskrives, så den fremtidige administration lettes. Den omfattende revision knytter sig både til byerne og det åbne land. 

Der har ikke været andre planforslag bragt i forslag. Såfremt Kommuneplan 2025-2037 ikke vedtages, vil de beskrevne miljøpåvirkninger ikke være relevante. Det vil samtidig betyde, at planens potentielt positive miljøeffekter ikke opnås.  

I denne miljørapport vurderes følgende: 

Ændringer i retningslinjer og retningslinjeudpegninger: 

  • 8.2.a Lavbundsområder (udpegning af nye områder) 
  • 8.3.a Skovrejsning ønsket (udpegning af nye områder) 
  • 12.1.a-12.1.e Prioriterede energizoner (nye retningslinjer og udpegninger) 
  • 13.2.a-13.2.j Solenergianlæg (nye retningslinjer og udpegninger) 
  • 13.3.a-13.3.b Store vindmøller (nye områder).

Ændringer i kommuneplanrammer (nye rammer/ændringer i geografi) i Thisted, Bedsted, Sjørring, Vestervig, Frøstrup, Ræhr, Sundby samt ved Thy Whisky og Gyrup Gård. 

Miljørapporten rummer vurderinger på følgende miljøfaktorer: 

  • Biologisk mangfoldighed, flora og fauna 
  • Jord 
  • Vand  
  • Klimatiske faktorer 
  • Befolkningen og menneskers sundhed samt materielle goder 
  • Kulturarv 
  • Landskab 

Miljøvurderingen er foretaget på et overordnet niveau, som matcher det vidensgrundlag, der foreligger omkring kommuneplanforslagets nye retningslinjeudpegninger og rammeudlæg. Indholdet i de fremtidige lokalplaner samt projekters konkrete indretning og placering er ikke fastlagt på nuværende tidspunkt, så derfor vurderes den potentielle påvirkning på det strategiske niveau, som planen befinder sig på. 

Kommuneplan 2025-2037 er en overordnet strategisk plan, hvis realisering forudsætter vedtagelse af sektorplaner og lokalplaner samt meddelelse af en række myndighedsgodkendelser. Miljøvurderingerne af planændringerne har afdækket nogle opmærksomhedspunkter, som det ikke har været muligt at vurdere konkret pga. manglende viden omkring den fremtidige konkrete realisering af planen. Disse forhold skal inddrages i den videre planlægning og sagsbehandles efter de relevante sektorlove. 

Thisted Kommune har ikke kendskab til øvrige planer eller projekter, der kan medføre kumulative påvirkninger på miljøfaktorerne. Det vurderes overordnet set, at der kan opstå kumulative effekter ved realisering af Kommuneplan 2025-2037. Det kan f.eks. være i forbindelse med realisering af de udlagte rammer til bolig og erhverv, hvor realisering forudsætter byggemodning og etablering af de nødvendige forsyningsledninger, både indenfor samt udenfor rammeområderne. Der kan ligeledes opstå en kumulativ effekt ved realisering af skovrejsningsprojekter eller ved etablering af energianlæg inden for de udpegede prioriterede energizoner. De kumulative effekter kan være biologiske, landskabelige og visuelle, støjmæssige, lugtmæssige, arealoptagsmæssige, trafikmæssige osv..  

Det er ikke muligt at vurdere de kumulative effekter på dette planniveau, men disse effekter skal indgå i vurderingerne ved udarbejdelse og vedtagelse af fremtidige lokalplaner samt øvrig myndighedsbehandling af konkrete projekter. Det vurderes derfor muligt at sikre, at væsentlige kumulative påvirkninger undgås. 

Der er ikke identificeret miljøpåvirkninger, der forudsætter behov for fastsættelse af et særskilt overvågningsprogram. De identificerede miljøpåvirkninger vil blive håndteret gennem anden lovgivning og myndighedstilsyn. 

Nedenstående skemaer rummer en oplistning af de opmærksomhedspunkter, som miljøvurderingen har afdækket. 

Ændringer i retningslinjer og retningslinjeudpegninger 

Retningslinjer

Opmærksomhedspunkter

8.2.a Lavbundsområder 

Der udlægges en række nye lavbundsområder 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 

8.3.a Skovrejsning ønsket 

Der udpeges et stort areal, hvor skovrejsning er ønsket 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Landskabsværdier 

12.1.a-12.1.e Prioriterede energizoner 

Der udlægges to prioriterede energizoner:  

Energizone Hanstholm 

Energizone Midt Thy, der ligger ved Snedsted 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Klimatiske forhold 
  • Landskabsværdier 
  • Påvirkning af omkringboende 
  • Kulturværdier 
  • Arealoptag og påvirkning af eksisterende arealudnyttelse 

Energizone Hanstholm, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Flagermus, særligt damflagermus 
  • Rastende, fouragerende og trækkende fugle 
  • Kystnærhedszone og særlige landskabsværdier
  • Støjbelastning af omkringboende 
  • Beskyttede fortidsminder 
  • Dyrkede landbrugsarealer 

Energizone Midt Thy, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Odder, flagermus, stor vandsalamander 
  • Rastende, fouragerende og trækkende fugle 
  • Beskyttede fortidsminder 

13.2.a-13.2.j, Solenergianlæg 

Der udlægges områder til solenergianlæg ved Bjerre og Røjkær. 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Klimatiske forhold 
  • Landskabsværdier 
  • Kulturværdier 

Solenergianlæg ved Bjerre, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Natura 2000-område, habitatnaturtyper 
  • Odder, damflagermus, øvrige arter af flagermus 
  • Rastende, fouragerende og trækkende fugle 
  • Særlige landskabsværdier 
  • Kulturarvsområde 

Solenergianlæg ved Røjkær, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Birkemus, spidssnudet frø, butsnudet frø 
  • Landskabsstrukturer 
  • Beskyttede fortidsminder 

13.3.a-13.3.b, Store Vindmøller 

Der udlægges områder til vindmøller ved Gisselbæk og Røjkær. 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Klimatiske forhold 
  • Landskabsværdier 
  • Menneskers sundhed 
  • Kulturværdier 

Vindmøller ved Gisselbæk, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Natura 2000-område 
  • Rastende, fouragerende og trækkende fugle 
  • Odder, flagermus 
  • Kystnærhedszone og landskabsudpegning 

Vindmøller ved Røjkær, særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Birkemus, spidssnudet frø, butsnudet frø 
  • Flagermus og fugle 
  • Kystnærhedszone og landskabsstrukturer 
  • Beskyttede fortidsminder 

Nye og ændrede rammeområder 

Rammeområde

Opmærksomhedspunkter

1.B.149 og 1.E.174, Thisted 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Menneskers sundhed 
  • Kulturværdier 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Vandhåndtering 

1.B.176, Thisted 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Befolkning og rekreative interesser 
  • Kulturværdier 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Birkemus, flagermus 
  • Fortidsminder 

6.E.16, Bedsted 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 

Ingen særlige opmærksomhedspunkter. 

10.E.21, Sjørring 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Menneskers sundhed 
  • Trafik 
  • Ændret arealanvendelse 
  • Kulturværdier 
  • Klima 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Vandhåndtering 
  • Trafik 
  • Kulturarv 

11.T.15, Vestervig 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Landskab 
  • Menneskers sundhed 
  • Befolkning og rekreative interesser 
  • Klima 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Flagermus 
  • Landskabsværdier 
  • Støj i anlægsfasen 
  • Rekreative interesser 

12.E.10, Frøstrup 

  • Landskab 

Ingen særlige opmærksomhedspunkter. 

16.R.7, Ræhr 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Befolkning og rekreative interesser 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Natura 2000 
  • Odder, stor vandsalamander, birkemus, damflagermus samt øvrige arter af flagermus 
  • Rekreative interesser 

20.E.12, Sundby 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Landskab 
  • Menneskers sundhed 
  • Trafik 
  • Klima 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Birkemus, flagermus 
  • Landskab 
  • Støj 
  • Trafikafvikling og trafiksikkerhed 

200.E.36, Thy Whisky og Gyrup Gård 

  • Beskyttede naturområder (jf. naturbeskyttelsesloven § 3) 
  • Natura 2000-områder 
  • Bilag IV arter og øvrige særligt beskyttede arter 
  • Målsatte vandforekomster 
  • Landskab 
  • Menneskers sundhed 
  • Befolkning og rekreative interesser 
  • Kulturværdier 
  • Klima 

Særlige opmærksomhedspunkter: 

  • Beskyttede naturområder 
  • Natura-2000 
  • Odder, stor vandsalamander, rørdrum, spidssnudet frø, butsnudet frø, birkemus, flagermus 
  • Vandhåndtering 
  • Landskabsværdier 
  • Beskyttede fortidsminder 

Bilag A - Afgrænsning af miljøvurderingen, med tilhørende bilag

Afgrænsningen af miljøvurderingen indeholder alle ændringer af kommuneplanens struktur fra Kommuneplan 2021-2033 til forslaget af Kommuneplan 2025-2037, nærmere bestemt nye og ændrede rammer og retningslinjer, samt hvilke af disse som miljøvurderes og derfor vil fremgå mere dybtgående af miljøvurderingen af forslaget til Kommuneplan 2025-2037.  Afgrænsningen af miljøvurderingens indhold fremgår af Miljøvurderingen som bilag A. 

Afgrænsningen indeholder et afgrænsningsnotatet samt skema, som oplister alle ændringer i retningslinjer og rammer. Dette udgør samlet dokumentation for Thisted Kommunes afgørelse om miljøvurderingens afgrænsning og indhold og tjener samtidigt som grundlag for høringen af de berørte myndigheder. Afgrænsningsnotatet samt skema med alle retningslinjer og ramme ændringer har været i høring hos berørte myndigheder forud for miljøvurderingen i perioden fra den 29. oktober - 12. november 2024. Thisted Kommune modtog i perioden høringssvar fra flere berørte myndigheder. Dog gav høringssvarene fra de berørte myndigheder ikke anledning til ændringer af afgrænsningen af miljøvurderingen.

Bilag A - Afgrænsningen af miljøvurderingens indhold, kan læses som bilag til forslaget af Kommuneplan 2025-2037.

Sammenfattende redegørelse med bilag

Der er jævnfør miljøvurderingsloven udarbejdet en sammenfattende redegørelse med tilhørende bilag 1A, 1B og 1C.

Den sammenfattende redegørelse og tilhørende bilag findes, som bilag til PDF’en af den endelig vedtaget til Kommuneplan 2025-2037 eller i Thisted Kommunes digitale kommuneplan.

Sammenfatningen redegør for, hvordan bemærkningerne fra den offentlig høring af planforslaget er taget i betragtning, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, og hvilke alternativer, der har været behandlet. Endelig redegøres der for, hvordan kommunen vil afværge og overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen. 

Du kan læse den sammenfattende redegørelse ved at klikke på billedet herunder i den digitale kommuneplan.

Bilag til den sammenfattende redegørelse

Til den sammenfattende redegørelse hører der også tre bilag med hertil, som er oplistet nedenfor:

  • Bilag 1A: Indkomne høringssvar - indeholder alle indkomne bemærkninger fra høringsperioden i deres fulde længde og ordlyd. 
  • Bilag 1B: Behandling af bemærkninger - indeholder en tematisering af bemærkningerne samt resumé og besvarelse af alle bemærkningerne. 
  • Bilag 1C: Rettelsesblad - indeholder oversigt over de ændringer, der er foretaget i forslaget til Kommuneplan 2025- 2037 frem til den endelige vedtagelse, som følge af behandling af indkomne bemærkninger og administrative ændringer.

Hver bilag til den sammenfattende redegørelse kan tilgås via hver sit link i den digitale kommuneplan. 

Hvad er en miljøvurdering?

En miljøvurdering omfatter en vurdering af sandsynlige væsentlige miljøbelastninger ved en gennemførelse af en plan, som i dette tilfælde et forslag til Kommuneplan 2025-2037. Den omfatter bl.a. påvirkning på befolkning, den biologisk mangfoldighed, kulturarven, luften, vandet, jordbunden, de materielle goder, de klimatiske faktorer med mere samt det indbyrdes forhold mellem disse faktorer.

Når en plan er miljøvurderet skal der ligeledes laves en sammenfattende redegørelse med tilhørende bilag, der beskriver behandlingen af bemærkninger fra offentligheden, håndtering af miljøhensyn, alternativer,  hvorledes kommune afværger og overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger. 

Du kan læse mere om miljøvurderingen af planforslaget og sammenfattende redegørelse samt finde links til selve miljøvurderingen og tilhørende bilag i den digitale kommuneplan.

×

{Send response}

{Contact}

{Text}

{Response}

{Consent}

{Receipt}